Testen van medewerkers

Wanneer laat ik me testen?

Heb je klachten zoals verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak of reuk? Laat je meteen testen!

Ook al ben je gevaccineerd: laat je bij klachten testen!

Ik ben al een keer negatief getest, maar heb opnieuw (milde) klachten. Laat ik me weer testen?

Blijf je ondanks een eerdere negatieve test klachten houden, of krijg je opnieuw klachten? Neem dan contact op met je leidinggevende met het verzoek je opnieuw te laten testen.

Hoe krijg ik de uitslag?

Telefonische uitslag

Heb je laten weten dat je het resultaat van de test telefonisch wilt ontvangen? Of heb je geen DigiD? Dan belt de GGD je zo snel mogelijk met de uitslag. Je hoeft niet zelf te bellen. Heb je wel DigiD? Dan kun je de uitslag ook zien op de coronatest-website. Als je de uitslag online hebt bekeken wordt je niet meer gebeld, tenzij de uitslag positief is.

Online uitslag

Heb je online een afspraak gemaakt voor de coronatest? Of heb je bij het telefonisch maken van de afspraak gezegd dat je de uitslag online wilt bekijken? Dan ontvang je een e-mail wanneer de uitslag klaarstaat op de coronatest-website. Let op: deze e-mail komt soms in de spam terecht.

Bij corona altijd telefonisch bericht

Blijkt uit de test dat de uitslag positief is en je dus corona hebt? De GGD belt je dan altijd. Zo kan de GGD samen met jou meteen starten met het bron- en contactonderzoek.

Informeer je leidinggevende

Zodra jij weet wat de uitslag is, is het belangrijk om je leidinggevende hierover te informeren.

Mag ik nu wel of niet werken als ik in afwachting ben van de uitslag?

Je werkt wel wanneer je:

  • V&V medewerker bent met als functie niveau 2(B) t/m 6

  • jeugdarts of jeugdverpleegkundige bent

  • in staat bent om te werken en geen koorts hebt

Je wordt in dit geval ingezet een draagt tijdens jouw werk een mond-neusmasker en handschoenen.


Je werkt niet in de directe cliëntenzorg wanneer je:

  • koorts hebt (geldt voor alle zorgverleners)

  • HbH-medewerker, medewerker dagverzorging of thuisbegeleider bent

  • gespecialiseerd verpleegkundige bent

  • diëtist bent

Ook als je geen klachten hebt, blijf je in quarantaine totdat de uitslag bekend is. Mogelijk kun je wel andere werkzaamheden verrichten. Overleg hierover met je leidinggevende.


Let op! Heel belangrijk is de vraag of je, naast eventueel andere symptomen, wel of geen koorts hebt. Bij koorts (> 38 graden) mag je niet werken, ook als je testuitslag daarna negatief is. Je mag pas weer aan het werk als je koortsvrij bent.

Wat als de uitslag positief is?

Als uit een test blijkt dat je besmet bent met corona, volgt bron-en contactopsporing door de GGD. Je gaat dan in isolatie. Je krijgt van de GGD te horen hoe lang de isolatie duurt en wat de regels zijn. Hou altijd zo veel mogelijk afstand van huisgenoten.

Lees de brief met leefregels voor mensen die positief getest zijn op corona.

Hoe werkt het bron- & contactonderzoek?

Bron- en contactonderzoek door GGD

Een GGD-medewerker belt je voor bron- en contactonderzoek. Samen onderzoekt je:

  • door wie je bent besmet (de bron);

  • met wie je in contact bent geweest (uw contacten); en

  • welke mensen je mogelijk besmet hebt met corona.

Je contacten krijgen te horen dat ze mogelijk ook besmet zijn met het virus. Zij moeten in quarantaine en zich laten testen op corona. Meer over het bron- en contactonderzoek lees je hier.


Bron- en contactonderzoek door TWB

Als uit een test blijkt dat een medewerker van TWB besmet is met het coronavirus, brengen we in kaart:

  • bij welke cliënten deze medewerker is geweest en

  • welke collega’s bij dezelfde cliënten zijn geweest

De betreffende cliënten en collega’s worden door TWB geïnformeerd.


Als uit een test blijkt dat een cliënt van TWB besmet is met het coronavirus, brengen we in kaart:

  • welke medewerkers bij deze cliënt zijn geweest

  • bij welke andere cliënten deze medewerkers zijn geweest

De betreffende cliënten en collega’s worden door TWB geïnformeerd. De noodzakelijke zorgverlening aan de besmette cliënt wordt overgedragen aan het virale team.


Dus: je wordt door TWB geïnformeerd, als uit het bron- & contactonderzoek blijkt dat je tijdens jouw werk in contact geweest met een persoon die positief getest is.

Wat moet ik precies doen als een huisgenoot positief is getest?

De richtlijnen hierover kun je teruglezen op de website van het RIVM.

Mocht je hierover vragen hebben neem dan contact op met je leidinggevende.

Wanneer moet ik in quarantaine?

  • Als je positief getest bent (je bent volgens de test besmet), ook als je geen of milde klachten hebt.

  • Als je een positief geteste huisgenoot hebt.

Uitzondering: een V&V-medewerker zonder klachten (en zonder gebruik koorts remmende middelen) kan wel worden ingezet met het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.

  • Als je in nauw contact geweest bent met een positief getest persoon.

Uitzondering: een V&V-medewerker zonder klachten (en zonder gebruik koorts remmende middelen) kan wel worden ingezet met het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.

Uitzondering: een V&V-medewerker zonder klachten (en zonder gebruik koortsremmende middelen) kan wel worden ingezet met het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.


Urenregistratie: de quarantaine-uren kunnen alleen voor MO geboekt worden op quarantaine. Als je als gevolg van ziekte jouw werk niet kan doen (ongeacht of coronavirus wel of niet is vastgesteld) dan registreer je de uren op ziekte.

Waarom is het beleid voor de ene afdeling soms anders dan voor een andere afdeling?

Reden hiervoor is de zorgcontinuïteit. Of in andere woorden: dat we alle noodzakelijke zorg aan onze cliënten kunnen blijven leveren.

Twijfel je of je kunt komen werken? Neem altijd contact op met je leidinggevende. Hij of zij kan dan samen met jou kijken welke situatie voor jou van toepassing is.

Wat moet ik doen als ik bij iemand ben geweest waarvan ik daarna hoor dat deze besmet is met corona?

Als je meer dan 1,5 meter afstand hebt gehouden en/of met beschermende middelen hebt gewerkt, dan kun je aan het werk. Let wel goed op of je klachten ontwikkelt. Is dit het geval, laat jezelf dan direct testen. Mocht je twijfelen, neem dan zeker contact op met je leidinggevende.

Testen van cliënten

Hoe werkt het testen van cliënten?

We testen ook cliënten thuis. Zo hoeft een cliënt die moeilijk ter been is niet meer naar een teststraat. Daarnaast verlagen we op deze manier de werkdruk in de teststraten en krijgen cliënten, familie en zorgverleners snel duidelijkheid.

  • Cliënten die in zorg zijn bij TWB worden bij een vermoeden van besmetting getest door onze eigen medewerkers die hiervoor zijn opgeleid.

Wil jouw cliënt getest worden?

  • Binnen kantooruren: loopt dit via de wijkverpleegkundige van het cluster van de cliënt. De wijkverpleegkundige beoordeelt de situatie en neemt indien nodig de test af.

  • Buiten kantooruren: neemt het acuut team de test af. Het acuut team is buiten kantooruren te bereiken via 088 560 2607.

Meer weten over ons testbeleid voor cliënten? Bekijk hier het stroomschema.

De instructie voor het testen van cliënten met verdenking COVID-19 vind je hier.

Een positief geteste cliënt: en dan?

Als uit een test blijkt dat een cliënt besmet is met corona, volgt bron-en contactopsporing door de GGD. Bekijk hier hoe dat werkt.

De zorgverlening aan de besmette cliënt wordt overgedragen aan de (wijk)verpleegkundige van het cluster/ het acuut team.

Hoe werkt het testen?

Zorgmedewerkers kunnen via het speciale landelijke corona test-prioriteitsnummer van de GGD: 0800 - 8101 (vanuit het buitenland: +31 88 220 2700) een testafspraak maken. Het nummer is dagelijks bereikbaar tussen 07.30 en 20.00 uur.


Mocht je niet diezelfde dag terecht kunnen bij de GGD, dan zal jouw leidinggevende je aanmelden voor een test bij de collega’s van Medewerker & Service. Dit moet voor 11.00 uur. Dit geldt alleen voor collega’s werkzaam in de V&V, MO of JGZ die diezelfde of de volgende dag ingeroosterd staan. Medewerkers die pas over twee dagen ingeroosterd staan, kunnen de volgende dag gewoon bij de GGD terecht. De collega’s van M&S nemen telefonisch contact met je op voor aanvullende informatie.