Testen van medewerkers

Wanneer laat ik me testen?

Heb je klachten zoals verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak of reuk? Laat je meteen testen!

Ook al ben je gevaccineerd: laat je bij klachten testen!

Hoe maak ik een test afspraak via de GGD?

Zorgmedewerkers kunnen via het speciale landelijke corona test-prioriteitsnummer van de GGD: 0800 - 8101 (vanuit het buitenland: +31 88 220 2700) een testafspraak maken. Het nummer is dagelijks bereikbaar tussen 07.30 en 20.00 uur.

Ik ben al een keer negatief getest, maar heb opnieuw (milde) klachten. Laat ik me weer testen?

Blijf je ondanks een eerdere negatieve test klachten houden, of krijg je opnieuw klachten? Maak opnieuw een afspraak via de GGD en meld dit bij je leidinggevende.

Hoe krijg ik de uitslag?

Getest bij een GGD-locatie?

Heb je laten weten dat je het resultaat van de test telefonisch wilt ontvangen? Of heb je geen DigiD? Dan belt de GGD je zo snel mogelijk met de uitslag. Je hoeft niet zelf te bellen. Heb je wel DigiD? Dan kun je de uitslag ook zien op de coronatest-website. Als je de uitslag online hebt bekeken wordt je niet meer gebeld, tenzij de uitslag positief is.

Heb je online een afspraak gemaakt voor de coronatest? Of heb je bij het telefonisch maken van de afspraak gezegd dat je de uitslag online wilt bekijken? Dan ontvang je een e-mail wanneer de uitslag klaarstaat op de coronatest-website. Let op: deze e-mail komt soms in de spam terecht.

Blijkt uit de test dat de uitslag positief is en je dus corona hebt? De GGD belt je dan altijd. Zo kan de GGD samen met jou meteen starten met het bron- en contactonderzoek.

Informeer je leidinggevende

Laat jouw leidinggevende weten dat je een testafspraak hebt ingepland via de GGD. En informeer hem of haar ook over de uitslag.

Wat als de uitslag positief is?

Als uit een test blijkt dat je besmet bent met corona, volgt bron-en contactopsporing door de GGD. Je gaat dan in isolatie. Je krijgt van de GGD en/of bedrijfsarts te horen hoe lang de isolatie duurt en wat de regels zijn. Hou altijd zo veel mogelijk afstand van huisgenoten.

Lees de brief met leefregels voor mensen die positief getest zijn op corona.

Hoe werkt het bron- & contactonderzoek?

Bron- en contactonderzoek door GGD

Een GGD-medewerker belt je voor bron- en contactonderzoek. Samen onderzoekt je:

  • door wie je bent besmet (de bron);

  • met wie je in contact bent geweest (uw contacten); en

  • welke mensen je mogelijk besmet hebt met corona.

Je contacten krijgen te horen dat ze mogelijk ook besmet zijn met het virus. Zij moeten in quarantaine en zich laten testen op corona. Meer over het bron- en contactonderzoek lees je hier.

Wat moet ik precies doen als een huisgenoot positief is getest?

De richtlijnen hierover kun je teruglezen op de website van het RIVM.

Mocht je hierover vragen hebben neem dan contact op met je leidinggevende.

Wanneer moet ik in quarantaine of in isolatie?

  • Als je positief getest bent (je bent volgens de test besmet) ga je in isolatie, ook als je geen of milde klachten hebt.

  • Als je contact hebt gehad met een huisgenoot of nauw contact die corona heeft ga je in quarantaine wanneer je;

    • langer dan 8 weken geleden positief getest bent en geen klachten hebt

    • korter dan 1 week geleden een boostervaccinatie hebt gehad.

  • In sommige gevallen als je terug komt van vakantie uit het buitenland. Kijk hiervoor op de website van de overheid.

Uitzondering: een zorgmedewerker zonder klachten (en zonder gebruik koortsremmende middelen) kan wel worden ingezet met het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.

Wat moet ik doen als ik bij iemand ben geweest waarvan ik daarna hoor dat deze besmet is met corona?

Als je meer dan 1,5 meter afstand hebt gehouden en/of met beschermende middelen hebt gewerkt, dan kun je aan het werk. Let wel goed op of je klachten ontwikkelt. Is dit het geval, laat jezelf dan direct testen. Mocht je twijfelen, neem dan zeker contact op met je leidinggevende.

Testen van cliënten

Hoe werkt het testen van cliënten?

We testen ook cliënten thuis. Zo hoeft een cliënt die moeilijk ter been is niet meer naar een teststraat. Daarnaast verlagen we op deze manier de werkdruk in de teststraten en krijgen cliënten, familie en zorgverleners snel duidelijkheid.

  • Cliënten die in zorg zijn bij TWB worden bij een vermoeden van besmetting getest door onze eigen medewerkers die hiervoor zijn opgeleid.

Wil jouw cliënt getest worden?

  • Binnen kantooruren: loopt dit via de wijkverpleegkundige van het cluster van de cliënt. De wijkverpleegkundige beoordeelt de situatie en neemt indien nodig de test af.

  • Buiten kantooruren: neemt het acuut team de test af. Het acuut team is buiten kantooruren te bereiken via 088 560 2607.

Meer weten over ons testbeleid voor cliënten? Bekijk hier het stroomschema.

De instructie voor het testen van cliënten met verdenking COVID-19 vind je hier.

Een positief geteste cliënt: en dan?

Als uit een test blijkt dat een cliënt besmet is met corona, volgt bron-en contactopsporing door de GGD. Bekijk hier hoe dat werkt.

De zorgverlening aan de besmette cliënt wordt overgedragen aan de (wijk)verpleegkundige van het cluster/ het acuut team.